تبدأ منين: ارجع لمنيو كريسماس السنة اللي فاتت
لو عندك بيانات مبيعات من كريسماس 2019 ، فا دا هيكون بداية عظيمة تبدأ بيها. أكيد الدنيا اتغيرت السنة دي بشكل كبير جدا، لكن مش ممكن تكون شهية الناس اتغيرت عن كلاسيكيات الكريسماس. في الواقع ، كل الاحصائيات والدراسات بتقول إن الأطباق المفضلة القديمة والشعور بالحياة الطبيعية هيكونوا من الأشياء الرائعة في شهر ديسمبرالحالي و يناير القادم.
وبمجرد مراجعة بيانات مبيعاتك من ديسمبر الماضي، ارسم أطباقك ومعلومات التسعير في نموذج تحليل وهي عملية سهلة وغير معقدة ، صفحة اكسيل هيساعدك في كل الحسابات والعمل المتعب
وتحلي بتاعك هيقولك الأطباق الأكثر ربحية والأكثر شهرة لعملك في الكريسماس الماضي – وأيه الغير مربح. ابدأ بتشكيل وتصميم المنيو بتاعتك من خلال الحفاظ على النقط المربحة ، وفكر في كيفية تحسين نقاط الغير مربحه – أو عيد تفكير لو ممكن تشيلها خالص من منيو مطعمك.
حماس أكتر !
وعشان تتأكد من تلبية جميع احتياجات وطلبات عملائك السنة دي ، جرب وصفات الكريسماس الكلاسيكية
ودلوقتي خلي حياتك في المطبخ أسهل
تعقيد الطبق بيشير إلى مقدار الجهد والمهارة المطلوبين لتنفيذ الطبق بنجاح. ودا ممكن يشمل عوامل زي وقت التحضير ، وعدد الخطوات في الوصفة ، وعدد المحطات المطلوبة لإعداد الطبق ، وهامش الخطأ ، وما إلى ذلك.
استخدم نموذج تحليل الأرباح الخاص بنا لقياس مدى تعقيد الطبق، وهتبدأ تعرف فين وإزاي ممكن تعمل بعض التغييرات اللي هتستفيد منها كتير.
والعمل على تقليل تعقيد الطبق هيساعدك اكتر في انجاز عمليات أكثر كفاءة ، وتقديم أطباق أكثر تناسقًا لضيوفك ، وغالبًا هيقلل كتير من تكلفة أطباقك، خاصةً لو كان عملك يواجه تحديات كتير في الفترة اللي قبل الكريسماس.
وأخيرًا ، ضع في اعتبارك التكلفه
ممكن يكون الكريسماس في وقت الناس متمانعش فيه لدفع فلوس كتير، لكن معظمهم هيبقوا عايزين قيمة وخدمة كويسة مقابل الفلوس اللي دفعوها، ودا هيكون تحدي كبير في انك تعمل توازن وانت بتحدد أسعار المنيو بتاعتك.
وممكن يكون الزبائن بتفضل اكتر ال Set Menu في المناسبات دي، وخاصة في وجود مجموعات زبائن كبيرة في فترة الكريسماس (هيكون من السهل إعدادها وإدارتها أثناء الخدمة المزدحمة في المطبخ!(
ضع في اعتبارك ازاي ممكن تزود هامش ربحك من خلال الإضافات والمشروبات اللي ممكن تقدمها عشان تقدم وجبة متميزة وتجربة أكل فريدة في الكريسماس لزبائنك.